2016_02_24

Debiteurenbeheer

Vorige week dinsdag gaf Accountor een boeiende presentatie tijdens de StartMeUp MeetUp in het World Wings hotel in Rotterdam. Meer dan 90 startende ondernemingen waren aanwezig om de presentatie “Show me the Money” bij te wonen en daarna te netwerken met andere startende ondernemingen.

De presentatie “Show me the Money” werd gegeven door David Koekkoek van Accountor. “Als je net gestart bent als onderneming ben je blij als je een eerste factuur kan versturen. Maar je debiteurenbeheer goed op orde hebben is cruciaal” aldus David. “Het begint met het versturen van de algemene voorwaarden. Je bent als ondernemer niet verplicht om deze op te stellen, maar je hebt wel informatieplicht. Met het accepteren van de algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klant hebben”.

Wat volgt na het versturen van de factuur is een alert debiteurenbeheer. Dit zal leiden tot een betaling van de factuur binnen 2 maanden. Vermeld altijd de betalingstermijn op de factuur. Bel de factuur na, is de factuur in goede orde ontvangen? Indien een betaling uitblijft, stuurt u een schriftelijke herinnering en aansluitend een laatste sommatie (WIK) brief. David legde in de presentatie uit dat dit traject van belang is om uiteindelijk te kunnen incasseren. Indien de sommatie niet voldoet aan de WIK (Wet Incasso Kosten), is het niet mogelijk om te incasseren en dient er eerst nog een juiste brief verzonden te worden.

“Zo ver wil je het natuurlijk niet laten komen” vervolgt David. “Je wilt je klant behouden. Leer je klant kennen, weet wat er speelt en houd contact. Voeg deze punten toe aan je plan van aanpak en je hebt je eerste winst te pakken.”

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Accountor komt graag bij u langs voor advies betreffende uw debiteuren- en incassotraject. Telefoonnummer: 030 -2144195 of per e-mail: info@accountor.nl